Daling export en forse toename import auto’s in 2016

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
20 Jan , 2017,
Editor
, , , , , , , , , ,
3 comments

Last Updated on

(Last Updated On: 20th January 2017)

In 2016 werden fors meer auto’s geïmporteerd en duidelijk minder wagens geëxporteerd. Afgelopen jaar daalde de exportcijfers van auto’s met 2,9 procent en steeg het aantal import auto’s met 20,1% ten opzichte van 2015. Dit komt neer op een export van 241.792 tweedehands personenauto’s ten opzichte van 234.772 occasions in 2015. Dit jaar werden ruim 168.301 occasions geïmporteerd ten opzichte van 140.164 in 2015. Vooral jonge occasions zijn voor import populair. Volgens de VWE is deze trend een paar jaar geleden al ingezet omdat de vraag naar occasions in Nederland toeneemt terwijl het aanbod niet meebeweegt. Om dezelfde reden worden er ook minder wagens uitgevoerd.

Auto export PolenPolen is een van de populairste export landen

Van ruim 40 procent van de exports is bekend waar de auto heen gaat. Uit deze cijfers blijkt dat maar liefst een op de vier auto’s naar Polen wordt geëxporteerd. Verder blijkt uit de cijfers van het VWE dat de export naar Duitsland, Roemenië en  Bulgarije is toegenomen. Opvallende export landen in het rijtje zijn Portugal en Italië. Andere Oostbloklanden zagen minder Nederlandse auto’s de grens passeren.     

Polen is duidelijk koploper met een aandeel van 24,7 procent van waar de export auto’s naartoe gaan. Daarna gaat er 10,3 procent van de export auto’s naar België, 9,2 procent naar Roemenië, 7,1 procent naar Duitsland en 4,2 procent naar Litouwen. Voor Polen, Roemenië en Duitsland betekent dit een stijging en voor België en Litouwen een daling.

Opvallende modellen die afgelopen jaar populair waren voor de export zijn de Volvo V40, Ford Focus en de Renault Megane. Dit komt voornamelijk omdat deze massaal geleast zijn en nu vrij komen uit de lease. Uiteraard kunnen ze het nog niet opnemen tegen exportcijfers van de VW Golf, VW Passat, Opel Astra, BMW 3 serie en Audi A4 die, ondanks het feit dat deze vijf meest populaire exportmodellen allemaal in mindere maten zijn geëxporteerd.

DDuitsland import autouitsland in het populairste importland   

Zoals in de introductie al benadrukt is worden er steeds meer occasions geïmporteerd. De helft van deze auto’s is jonger dan vijf jaar. De grootste groei van het aantal import auto’s vond afgelopen jaar plaats in de categorie 7 tot 11 jaar. Van alle import auto’s is ruim tachtig procent afkomstig uit onze directe buurlanden Duitsland en België. Verreweg de meeste auto’s (62,7 %) worden vanuit Duitsland geïmporteerd.     

In 2016 zijn ruim 20 procent meer auto’s geïmporteerd dan in 2015, wat overigens ook al een goed jaar was voor de importcijfers. In principe zijn de importcijfers voor alle merken toegenomen. Sterkste stijgers zijn Tesla (87%) en Smart (62%). In totaal steekt het Duitse automerk Volkswagen, net als in 2015 toen VW ook het populairste import merk was, er nog altijd met kop en schouders bovenuit. Er zijn ruim 25 procent meer Volkswagen geïmporteerd dan een jaar eerder en VW is daarmee nog altijd het meest geïmporteerde automerk.  

De meest populaire modellen van Volkswagen, de VW Golf en VW Polo, zijn tevens de  meest geïmporteerde modellen. Gevolgd door de Opel Corsa, Toyota Yaris en de BMW 3 serie.

Oorzaak gevolg verhaal

Doordat er de afgelopen jaren veel minder nieuwe auto’s zijn verkocht en de behoefte aan occasions is toegenomen is er de afgelopen jaren een flinke schaarste ontstaan. Om deze reden worden er steeds meer auto’s vanuit het buitenland gehaald. Uiteraard worden er om dezelfde reden minder auto’s geëxporteerd, we hebben ze immers zelf nodig in Nederland.

Meer vraag dan aabod automarkt

Risico’s van schaarste in toename import

Pas op voor fraudeTijdens een van de eerste lessen economie op de middelbare school leer je dat vraag en aanbod de prijs bepalen. Op dit moment is er meer vraag dan aanbod, daarom worden er meer auto’s geïmporteerd. Toch is het probleem hiermee niet opgelost. Want de schaarste is er nog steeds en de prijzen van occasions gaan daardoor omhoog. Wie een tweedehands auto wil kopen moet dus dieper in de buidel tasten dan een paar jaar geleden. Helaas is dat niet het enige nadeel van deze schaarste, want het heeft ook invloed op het gedrag van consumenten en autohandelaren. Consumenten worden gehaast en autohandelaren hebben een bijzonder voordeel, zij weten immers zeker dat ze de auto toch wel verkopen. Bij import wordt veel gefraudeerd, zo wordt er in veel gevallen tellerfraude gepleegd waarbij de importeur de tellerstand terugdraait voordat hij/zij deze bij de RDW registreert. Doordat consumenten onder druk staan doen minder mensen een NAP check en gebeurt het vaker dat mensen worden opgelicht. Wij raden onze bezoekers daarom aan het hoofd koel te houden, altijd een kentekencheck te doen of liever nog een chassisnummer check voordat je een (import) auto koopt. Alleen dan kun je uitsluiten of er met de tellerstand gesjoemeld is. Een bijkomend voordeel is dat je ook inzicht krijgt in het autoverleden, dit wil zeggen dat je te zien krijgt of de auto in het verleden ernstige schade heeft gehad, hoe het zit met de eigenaren en wat de auto echt waard is. Wil je een vooruitblik op de occasionmarkt 2017? Lees dan ook ons artikel waarin wij een vooruitblik geven op de ontwikkelingen in de occasionmarkt voor 2017 en tevens ook aandacht besteden aan de rol van import auto’s in dit geheel.

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

3 Comments

Leave A Comment