WEGENBELASTING BEREKENEN:

Buitenlandse Motorrijtuigenbelasting

Wat is Buitenlandse Motorrijtuigenbelasting

Als ingezeten belastingplichtige in Nederland mag je alleen in een auto rijden met een Nederlands kenteken. Als jij de Nederlandse weg op gaat in een auto of op een motor die in het buitenland geregistreerd staat. Moet je BPM en motorrijtuigenbelasting betalen.

Wanneer je een auto importeert, wil de douane weten in welk land de auto voor het eerst geregistreerd werd. In de meeste gevallen moet je zowel BPM als motorrijtuigenbelasting betalen aan de Nederlandse Belastingdienst. Echter, wanneer een auto in Europa geregistreerd staat, kan het zijn dat de Belastingdienst minder veeleisend is. Het is belangrijk dat je eerst toestemming hebt van de plaatselijke douanedienst om de auto te importeren. Daarna moet je een kentekenbewijs aanvragen en ga je motorrijtuigenbelasting betalen en een passende verzekering afsluiten.

Het importeren van een motorvoertuig

Als je in het buitenland een auto of camper hebt aangeschaft, zijn er een aantal zaken die je moet regelen voordat je met de auto of camper op de Nederlandse wegen mag rijden:

  • Je moet een aanvraag voor invoeraangifte en BTW invullen en het openstaande bedrag betalen
  • Je moet je aanmelden voor de ‘BPM’ bij de Belastingdienst of bij de douane en je moet het openstaande bedrag betalen
  • Het voertuig moet gecontroleerd worden en goedgekeurd worden door de RDW
  • Je auto moet nagekeken worden (APK)
  • Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen, ontvang je een registratiebewijs. Vervolgens moet je:
  • Een Nederlands kenteken aanvragen
  • Een WA-verzekering afsluiten.

Auto’s die worden geïmporteerd vanuit landen buiten de EU zijn niet vrijgesteld van BTW en invoerrechten. Zorg er altijd voor dat je eerst toestemming krijgt van de douanedienst voordat je het invoerproces in gang zet. Wanneer de auto arriveert, moet je een formulier voor de invoeraangifte invullen. De regels met betrekking tot verkeersveiligheid en milieu-eisen verschillen per land en om deze reden moet de auto grondig geïnspecteerd worden voordat deze de Nederlandse weg op mag. Na een grondige inspectie krijgt de eigenaar van de auto, als alles in orde is, toestemming om de weg op te gaan, mits hij zijn kentekenbewijs heeft ontvangen, mits de motorrijtuigenbelasting betaald is en mits hij minstens WA verzekerd is.

1. Aangifte invoerrechten en/of BTW

Als je een voertuig uit het buitenland naar Nederland wilt laten importeren, dan ben je verplicht om een aangifte invoerrechten en/of BTW in te dienen. Dit is echter niet nodig wanneer de auto uit een land binnen de EU komt, op voorwaarde dat de auto wel op jouw eigen naam geregistreerd is.

2. Aanmelden voor het betalen van de BPM

Als je met je in het buitenland gekochte auto op de Nederlandse wegen wilt kunnen rijden, moet je je eerst aanmelden voor de BPM. De meeste mensen moeten BPM betalen wanneer ze een auto laten importeren, maar je kunt ook een vrijstelling aanvragen als je bijvoorbeeld vanuit een ander land binnen de EU naar Nederland verhuist. Je kunt een auto belastingvrij (BPM-vrij) laten importeren wanneer jij de auto al minstens zes maanden in je bezit had voordat je naar Nederland ging verhuizen. Je moet deze vrijstelling binnen 12 maanden voordat je gaat verhuizen naar Nederland aanvragen.

Als je kunt een auto of een motor naar Nederland laten importeren, maar het is altijd verstandig om je te verdiepen in deze handel en de bijbehorende regels voordat je een auto naar Nederland laat komen.

Verkeersregels

De relevantie van regels hangt volledig af van het land waar het voertuig vandaan komt en de reden dat het voertuig naar Nederland komt. Je krijgt te maken met een ingewikkeld administratieproces en je moet diverse belastingen en heffingen betalen. De Nederlandse Belastingdienst en de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) bieden begrijpelijke informatie over het importeren van een auto in Nederland.

Met een buitenlands voertuig in Nederland rijden

De persoon op wiens naam een voertuig staat bepaalt of er wel of geen sprake is van Nederlandse BPM. Het is echter de persoon die in de auto rijdt die verantwoordelijk wordt gehouden wanneer de auto wordt aangehouden door de douanediensten of de Belastingdienst. Om deze reden mogen Nederlandse mensen in geen enkel geval op de Nederlandse wegen rijden in een auto met een buitenlands kenteken, omdat dit betekent dat je in Nederland geen belastingen betaalt.

Let op: Importeer geen auto met het stuur aan de rechterkant, omdat je deze nooit kunt verkopen met een Nederlands kenteken.

Boetes en retrospectief

Als je als inwoner van Nederland wordt gearresteerd omdat je in een auto met een buitenlands kenteken rijdt, krijg je een boete. Bovendien wordt nagegaan hoeveel belasting je in de periode dat jij met deze auto in Nederland rijdt had moeten betalen en moet je dit bedrag, inclusief de openstaande BPM, (terug)betalen..

Vrijstellingen en uitzonderingen

Sinds 1 februari 2007 kan je voor twee weken een vrijstelling van de wegenbelasting en de BPM krijgen, maar dit moet je wel zeer op tijd aanvragen.

Hoe bereken je de BPM

Je kunt berekenen hoeveel BPM je moet betalen op de website van de Nederlandse Belastingdienst.

Wanneer moet ik BPM betalen?

Je betaalt BPM als je een nieuwe personenauto, een nieuwe motor of een nieuwe bestelbus in Nederland koopt of als je een van de genoemde voertuigen naar Nederland laat importeren. Er zijn ook andere gevallen waarin je BPM moet betalen. Mensen die gebruikmaken van de  Nederlandse wegen betalen wegenbelasting en betalen BPM voor geïmporteerde voertuigen.

Het BPM-tarief

Het BPM-tarief voor een personenauto hangt af van de CO2 uitstoot van de auto. In het geval van een bestelbus of een motor, is het BPM-tarief een vast percentage van de nettoprijs. In het geval van een motor heb je de keuze uit het huidige en het oude tarief, Waarbij het oude tarief de meeste voorkeur geniet.

Hoe bepaal je welk BPM-tarief de voorkeur geniet?

Met de volgende methode kan je bepalen welk tarief beter past bij jouw gebruikte motor:

  • Vergelijk het bruto BPM-bedrag van het oude en het nieuwe tarief.
  • Houd hierbij rekening met bijzonderheden in het verleden, zoals het energielabel, hybride of niet hybride, het fijnstoffilter, emissiereductietechnieken voor fijn stof, gro, Euro 6-standaard en overige accessoires die buiten de berekening gehouden kunnen worden.

Op deze manier kan je heel eenvoudig berekenen wat het bruto BPM-tarief is voordat je gebruik maakt van de afschrijvingsmethode.

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu