Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen

Chassisnummer

Chassisnummer opzoeken

Met de chassisnummer / VIN-nummer check controleert u o.a. de kilometerstand, onderhoudshistorie én schade historie van buitenlandse auto’s die geen Nederlands kenteken hebben, of in het buitenland geregistreerd zijn geweest (import auto’s). U ontvangt een uitgebreid rapport met álle info over de geschiedenis van het voertuig, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Zo kunt u met een gerust hart een beslissing nemen rondom de aankoop van die nieuwe auto, motor, scooter of bedrijfswagen.

Onze chassisnummer check is de meest uitvoerige én de meest complete van Europa.

De chassisnummer / VIN-nummer check is het meest geschikt voor het controleren van de geschiedenis van in het buitenland geregistreerde voertuigen. Als u een gebruikte auto uit het buitenland importeert, of u koopt een gebruikte auto met een buitenlands kenteken, dan is alleen een kenteken check niet voldoende.

Buitenlandse kentekens van tweedehands importauto’s zijn namelijk niet beschikbaar in de RDW kenteken check . Dat betekent ook dat de voertuigen geen Nederlandse auto meldcode hebben. Het chassisnummer opzoeken is dan de enige manier om de geschiedenis van auto’s zonder Nederlandse toelating te controleren en om te bepalen of je te maken hebt met een gestolen auto.

Waar kun je het chassisnummer vinden?

Het chassisnummer staat in het frame van de auto gegraveerd, maar de locatie verschilt per automerk. Bij sommige auto’s kun je het reservewiel optillen en vind je daar het nummer. Andere locaties zijn: onder de passagiersstoel, bij de achterwiel kast, op het dashboard of op het motorblok.

Wat is een chassisnummer?

Het chassisnummer is het voertuig identificatie nummer (VIN) van een voertuig dat in het frame van de auto gegraveerd is. Elke auto heeft een eigen uniek, onveranderlijk chassisnummer waarmee het wereldwijd geïdentificeerd kan worden. Dat komt goed van pas als het voertuig gestolen wordt, want gestolen auto’s zijn soms alleen nog maar te herkennen via een chassisnummer check.

De RDW koppelt het kenteken en alle voertuiggegevens aan het chassisnummer, zodat het voertuig geïdentificeerd kan worden. Een chassisnummer bestaat uit diverse onderdelen. Het chassisnummer of vin nummer bestaat uit 17 tekens en eindigt altijd met 6 cijfers. De opbouw van het nummer wordt uitgelegd met behulp van de onderstaande afbeelding.

chassisnummer

Waar bestaat een chassis nummer uit? – Chassisnummer Decoderen

Het eerste deel van het vin nummer is de WMI code. De WMI code is de World Manufacturer Identification en bestaat uit 3 tekens. Deze code is gekoppeld aan de naam van de fabrikant van de auto. Ook is deze code internationaal opgelegd. Er is nog steeds een zeer strenge controle op het correct plaatsen van de WMI code in het chassisnummer of vin nummer. Na de WMI code volgt de VDS: de Vehicle Description Section, bestaande uit 6 tekens.

Het verschil tussen de VDS code en de VIS code

De VDS bestaat uit twee onderdelen: de eigenschappen van de auto en een controlecijfer. Als laatste komt de VIS: de Vehicle Indicator Section, bestaande uit 8 tekens. De VIS bevat onder andere het modeljaar van de auto, de fabriekscode van de auto en het volgnummer.

In een chassisnummer worden alle hoofdletters gebruikt, behalve de I, de O en de Q, omdat deze tekens verwarring kunnen opleveren met het cijfer 0. De laatste 4 cijfers van het chassisnummer vormen de meldcode van een auto. Je kunt met een chassisnummer check belangrijke auto informatie opzoeken.

Zoek het Voertuig Identificatie Nummer op met de VIN Check

Als je het autoverleden van een importauto wilt natrekken, dan kun je het chassisnummer opzoeken. Wat zijn de voordelen van het chassisnummer opvragen? En waarom is het belangrijk om een chassisnummer check te doen? Op deze pagina uitgebreid aandacht voor het controleren van het verleden van een import auto. Lees waarom juist een buitenlandse auto kopen zo risicovol is en wat je er aan kunt doen om te voorkomen dat je een miskoop doet.

Het chassisnummer natrekken van een tweedehands auto

Als je een tweedehands auto gaat kopen, is dit ontzettend leuk. Toch zijn er een aantal dingen waar je goed op moet letten als je een occasion gaat kopen. Het blijft namelijk een gebruikte auto, hoe goed de staat ook is.

Het nadeel van een tweedehands auto is dat je nooit precies weet hoe er in het verleden met de auto is omgegaan. Je weet ook niet hoeveel schade de auto gereden heeft. Verkopers van tweedehands auto’s zijn niet altijd eerlijk over de staat van de auto. Ze zorgen ook dat je tijdens een proefrit bepaalde mankementen niet opmerkt.

Klopt de tellerstand?

Ook wordt er veel gelogen over de tellerstand van tweedehands auto’s, zodat het lijkt alsof ze veel minder gereden hebben dan ze in werkelijkheid gereden hebben. Het gevolg? Je koopt een auto die in een veel minder goede staat verkeert dan je dacht. Dat leidt tot veel extra kosten en dat is natuurlijk zonde van je portemonnee!

Er zijn gelukkig manieren om te zorgen dat je informatie kunt achterhalen over het verleden van een tweedehands auto, zodat je kan bepalen of je de auto nog steeds wilt kopen. Dit kan door middel van een kentekencheck of door het opvragen en controleren van het chassisnummer van de auto. Lees snel verder voor meer informatie hierover.

 

Een RDW kentekencheck uitvoeren

De makkelijkste manier om informatie te achterhalen over een tweedehands auto, is het uitvoeren van een kentekencheck. Een RDW kentekencheck is een online check waarvoor je alleen het kenteken of de nummerplaat van een auto nodig hebt. Bij het uitvoeren van een kentekencheck, krijg je gedetailleerde informatie te zien over de auto en zijn historie.

Zo kun je achterhalen of de auto schade heeft gehad in het verleden en of de kilometerstand klopt. Dit kan een miskoop voorkomen en het vertelt veel over de mogelijke staat van onderhoud, en toekomstige kosten die de auto gaat krijgen, door alle schade die de auto in het verleden gereden heeft. Met een kentekencheck kun je ook achterhalen hoeveel eigenaren de auto heeft gehad.

Dit is voor een koper interessante informatie. Als een auto extreem veel eigenaren heeft gehad die de auto allemaal snel weer hebben verkocht, weet je dat er iets mis is met de auto. Een kentekencheck is ook de perfecte manier om te controleren of de kilometerstand van de auto wel klopt. Een kentekencheck geeft je dus hele nuttige informatie over een auto, zeker als je twijfelt of je deze wil aanschaffen. Toch heeft een kentekencheck ook beperkingen. Daarover lees je hieronder meer.

 Kenteken of chassisnummer checken

De beperkingen van een kentekencheck

De informatie die je bij een kentekencheck over een auto ontvangt, is informatie die bij de RDW vandaan komt. De RDW is de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Deze organisatie houdt alles bij over voertuigen met een Nederlands kenteken. Maar hoe zit het dan als je een auto op het oog hebt met een Belgisch kenteken of een Duits kenteken? Hierover heeft de RDW geen informatie.

Zonder een kentekenbewijs of kenteken nummer heeft het doen van een kentekencheck dus weinig zin. Met het chassisnummer kun je wel informatie achterhalen over auto’s met bijvoorbeeld een Belgisch kenteken of Duits kenteken. Dit nummer wordt ook wel het VIN nummer of frame nummer genoemd, want het chassisnummer staat gegraveerd op het frame van de auto.

Met het chassisnummer kun jij allerlei informatie achterhalen die je nodig hebt om te beslissen of je de auto wel of niet wilt kopen. Deze informatie bevat ook informatie over de periode dat de auto in het buitenland geregistreerd stond. Wat je met het chassisnummer kunt doen, vertellen we hieronder.

Wat kan ik met een chassisnummer auto of vin-nummer?

Door het onveranderlijke karakter van een chassisnummer of vin-nummer kun je met het chassisnummer auto informatie uit het buitenland opvragen. Als je een tweedehands auto op het oog hebt die in het buitenland geregistreerd staat, vraag dan zeker het chassisnummer of VIN nummer van de auto op.

Het opvragen van het chassisnummer kan je gewoon doen bij de verkopende partij. Het controleren van het chassisnummer kan je doen via een chassischeck. Een chassischeck werkt eigenlijk precies hetzelfde als een kentekencheck. Bij een kentekencheck vul je het kenteken van een auto in en bij een chassischeck vul je het chassisnummer in.

Conclusie

Heb jij een leuke tweedehands auto op het oog, maar staat deze auto geregistreerd in het buitenland? Heeft de auto een Belgisch kenteken, een Duits kenteken of een kenteken uit een ander land en kan je geen kentekencheck uitvoeren om het autoverleden van de auto te achterhalen? Dan is het de moeite waard om het chassisnummer van de auto op te vragen.

Dit nummer staat ingeslagen of gegraveerd in een vast onderdeel van de auto. Hierdoor verandert dit nummer nooit, ook niet als de auto geïmporteerd wordt of als de auto geëxporteerd is. Aan de hand van het chassisnummer wordt informatie over de auto opgeslagen, zoals het schadeverleden van de auto, het aantal eigenaren dat de auto heeft gehad en de correcte kilometerstand. Met deze informatie kun je beslissen of je de auto wilt kopen, of dat je beter op zoek kunt gaan naar een andere, betere auto.

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu