Nieuwe auto’s binnenkort duizenden euro’s duurder worden

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
24 Jul , 2018,
Editor
,
No Comments

Last Updated on

(Last Updated On: 24th July 2018)

In Nederland zijn autofabrikanten al begonnen met het adverteren dat dit de beste tijd is om een ​​nieuwe auto te kopen voordat ze veel te duur worden. Naar verwachting zullen vanaf september de meeste modellen waarschijnlijk meer kosten vanwege de extra bpm. Dit komt met name door de verplichte overgang naar een nieuwe meetmethode voor emissies en brandstofverbruik, ook wel de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) genoemd. Deze nieuwe methode zal binnenkort de bestaande New European Driving Cycle (NEDC) methode vervangen.

De NEDC methode krijgt al lange tijd veel kritiek, omdat volgens deze methode emissietesten voor auto’s worden uitgevoerd onder gecontroleerde laboratoriumomstandigheden en niet op de openbare weg. Een van de aspecten van de zogenaamde sjoemelsoftware was dat de software rollerbanktesten kon herkennen en de auto daarop kon aanpassen. De nieuwe WLTP is een Real Driving Emissions test, waarbij auto’s worden onderworpen aan metingen tijdens een echte rit op de openbare weg met echte mensen achter het stuur.

De oude NEDC test

De oude NEDC test werd uitgevoerd in een gecontroleerde omgeving met extreem langzame acceleratie op basis van vaste schakelmomenten. Bovendien waren airconditioning en andere stroomverbruikers, zoals verlichting en achterruitverwarming, uitgeschakeld, wat in de praktijk natuurlijk niet zou gebeuren met echte bestuurders. Zo werd een gemiddelde snelheid van 34 kilometer per uur bereikt over een afstand van 11 kilometer bij een temperatuur tussen 20 °C en 30 °C. Tijdens de 29 minuten durende sessie werd het stadsverkeer vaak nagebootst en werd niet meer dan 120 kilometer per uur gereden in de zogenaamde buitenwegfase.

WLTP

De WLTP test duurt tien minuten langer en registreert een maximumsnelheid van 131 kilometer per uur in de EU. Dit testprogramma wordt uitgevoerd in een meer realistische temperatuur en de meeste delen van de test worden buiten het laboratorium uitgevoerd. De nieuwe WLTP resulteerde tot nu toe in preciezere emissie- en verbruikscijfers. Volgens onderzoek door het Duitse Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, stoot een met de WLTP methode geteste auto ongeveer 22 procent meer koolstofdioxide uit dan op dat hij op basis van de NEDC methode zou uitstoten.

Hogere emissie vertaalt zich naar hogere prijs

Hoge CO2-uitstoten in Nederland hebben een directe impact op de prijs van nieuwe auto’s. Om deze gevolgen zoveel mogelijk te beperken, kunnen auto-importeurs hun WLTP resultaten in ons land tijdelijk herberekenen naar een NEDC waarde. De huidige bpm-wetgeving is daarop gebaseerd. Omdat de meetomstandigheden even verschillend zijn, betekent deze zogenaamde NEDC 2.0 waarde ook een hogere koolstofdioxide uitstoot, wat zich direct uit een hogere bpm voor nieuwe auto’s.

Al geruime tijd produceren ingenieurs auto’s op basis van de NEDC tests. Het overschakelen naar een nieuw testsysteem zal enige tijd vergen, maar het is voor de verbetering van het milieu. De nieuwe testmethode zal weerspiegelen in een verhoogde bpm voor auto’s. Bijvoorbeeld, een stadsauto zoals de Opel Karl is 2.000 euro duurder met de WLTP en kost nu 13.699 euro. De prijs van de Ford Fiesta steeg met ongeveer 1.700 euro. Wie een nieuwe auto wil kopen, schrikt van het prijskaartje. Dankzij de nieuwe testmethode voor de uitstoot van CO2 zijn sommige modellen niet een beetje maar echt aanzienlijk duurder.

Koop een gebruikte auto

Met nieuwe auto’s die erg duur worden, is het het beste om een ​​betrouwbare, tweedehands auto te kopen. Het is een vrij eenvoudig proces en u zult uiteindelijk veel minder uitgeven in vergelijking met een nieuwe auto. Als u zich echter zorgen maakt over de geschiedenis van de auto, zoals schadehistorie, diefstalgegevens, apk keuring– en onderhoudsgegevens, raden wij u aan een eenvoudige kentekencheck uit te voeren. Aan het einde van de kenteken check ontvangt u een gedetailleerd rapport over de autohistorie waarmee u een scherp beeld krijgt van het verleden van de auto. Met die voertuiggegevens kunt u vervolgens een weloverwogen beslissing nemen en voorkomen dat u gedupeerd wordt.

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

Leave A Comment