Nationale Autopas als Europees concept uitgerold

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
20 jan , 2018,
Editor
, , , , ,
No Comments

Het Europees Parlement in Brussel heeft zich uitgesproken en ziet Nationale Autopas model als de oplossing tegen tellerfraude. Het terugdraaien van tellerstanden is van alle dag en zorgt voor enorme schadeposten binnen Europa. De schade die uit het terugdraaien van tellerstanden voor consumenten voortvloeit blijkt uit onderzoek in opdracht van het Europees Parlement rond de 7 a 8 miljard euro te zijn op jaarbasis. Dit is schrikbarend hoog en volgens de onderzoekers is er een oplossing. Namelijk het Europees uitrollen van het Nationale Autopas (NAP) systeem, welke sinds enkele jaren ook in België beschikbaar is onder de noemer ‘car-pass’.

Fraudecijfers tellerfraude binnen de EU

3000 euro teveel betalenSchrikbarend zijn de cijfers met betrekking tot tellerfraude binnen de EU. Uit onderzoek blijkt dat 30 tot 50 procent van de binnen de EU verkochte tweedehands auto’s een teruggedraaide kilometerstand heeft. Gemiddeld heeft een auto 60.000 kilometer meer gereden dan op de teller staat. Hierdoor is degene die de wagen koopt, in de eerste instantie ongemerkt, altijd te duur uit. Gemiddeld wordt de prijs van een occasion met zo’n 3.000 euro opgeschroefd, dit is het bedrag wat de koper gemiddeld meer betaald dan de auto daadwerkelijk waard is.

De handelaar vult zijn zakken door zich aan dit soort praktijken schuldig te maken en komt hier bijna altijd ongestraft mee weg. Frauderende autohandelaren in Europa verdienen hier gezamenlijk zo’n 7 a 8 miljard euro. Niet in elk land loop je even veel risico om opgelicht te worden. In België is de kans op tellerfraude bijvoorbeeld rond de 0,02 procent. In Nederland ligt dit percentage rond de 5 procent. Terwijl in andere Midden- en Oost Europese landen de kans soms wel 80 procent is. Omdat er steeds meer auto’s naar Nederland worden geïmporteerd is het risico om opgelicht te worden nog altijd enorm. Dit komt simpelweg door het gebrek aan registratie binnen de EU en handhaving op fraude. Hierdoor is het gros van de ingevoerde auto’s die in ons land worden aangeboden voorzien van een teruggedraaide kilometerstand. In 2015 toonde Tros Opgelicht aan hoe eenvoudig het manipuleren van tellerstanden bij import is. Zij kochten een auto in Duitsland, draaide de tellerstand flink terug en lieten de wagen daarna in Nederland bij de RDW op kenteken zetten. Het bleek kinderlijk eenvoudig om te frauderen en een enorme som geld te verdienen.

Tellefraude in heel Europa aanpakken doe je zo!

De onderzoekers doen aanbevelingen die zouden moeten resulteren in minder fraude middels een aantal eenvoudige acties die binnen heel Europa gaan gelden.

  1. Auto’s elk jaar APK keuren en bij elke keuring en/of onderhoud de tellerstand invoeren.
  2. Kijk naar het succes van de Nationale Autopas en de Car-Pass en neem dit model over.
  3. Zorg voor een chassisnummer gekoppelde database waardoor het mogelijk wordt
  4. Laat autofabrikanten een kilometerteller ontwikkelen die fraudebestendig is en ga werken met een keurmerk die dit waarborgt en test.

Slowakije gaat meedoen!

Nederland en België wisselen al een paar jaar data uit. Dit gaat goed en levert goede resultaten op. Slowakije gaat op korte termijn van start met een Car-Pass achtig systeem en zal na implementatie ook data gaan uitwisselen met Nederland en Belgie. Hopelijk volgen andere landen spoedig in de strijd tegen tellefraude. In Nederland is tellefraude overigens ook strafbaar.

Bron:https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/21593-brussel-heel-europa-aan-de-car-pass

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu