Minister van Infrastructuur en Milieu pleitte er al voor, maar nu is gaat het dan eindelijk van start: na een succesvolle pilot gaat men nu echt van start met een experiment voor het elektronisch aanvragen van rijbewijzen. Het kabinet is akkoord gegaan met het voorstel, aangezien men van mening is dat de dienstverlening door de overheid beter moet worden. Het digitaal aanvragen van een rijbewijs is daar een goed voorbeeld van. Door middel van een experiment, waarbij burgers op de computer een rijbewijs kunnen aanvragen, wordt gekeken wat het effect is en of het definitief ingevoerd kan worden.
Naar de gemeente
Nu is het nog zo dat men voor het aanvragen van een rijbewijs naar de gemeente van zijn of haar woonplaats gaat. Dit is noodzakelijk omdat bij zowel het doen van de aanvraag, als bij het ophalen van het rijbewijs identificatie door middel van een identiteitsbewijs verplicht is. Echter, met de komst van pilot is het mogelijk om de aanvraag via de computer te doen. Er doen in totaal 15 gemeenten mee. Dit zijn Alblasserdam, Amsterdam, Arnhem, Dordrecht, Eindhoven, Haarlemmermeer, Hendrik Ido Ambacht, ’s-Hertogenbosch, Hollands Kroon, Molenwaard, Papendrecht, Rotterdam, Sliedrecht, Utrecht en Zwijndrecht.
Hoe vraag je digitaal een rijbewijs aan?
Woon je in een van de 15 deelnemende gemeenten, dan is het dus mogelijk om op de computer een rijbewijs aan te vragen. Je dient daarbij een foto te laten maken bij de fotograaf, waarbij je tevens een handtekening op een elektronische handtekeningen-pad zet. Wanneer de foto geslaagd is, verstuurd de fotograaf de foto naar het RDW. Als blijkt dat alles in orde is krijgt de persoon in kwestie een mail met daarin een verzoek tot digitale aanvraag van het rijbewijs. Is de aanvraag voor 00:00 uur gedaan, dan verstuurd de RDW het nieuwe rijbewijs de eerstvolgende werkdag naar de gemeente waarin je woonachtig bent. Vaak kun je de dag erna het rijbewijs ophalen bij de gemeente.
Wat zijn de voorwaarden?
Niet iedereen kan automatisch meedoen met het experiment. Naast dat je in een van de 15 gemeenten moet wonen, zijn er ook nog een aantal aanvullende voorwaarden waaraan je moet voldoen. Zo moet je staan ingeschreven in het Basis Registratie Personen (BRP), dien je te beschikken over een Android smartphone met NFC kaartlezer of andere speciale kaartlezer. Daarnaast moet het gaan om verlenging van het rijbewijs, een categorie uitbreiding of herafgifte van het rijbewijs en ben je in het bezit van een geldig identiteitsbewijs.
De voordelen van een digitale aanvraag
Er zitten behoorlijk wat voordelen aan het doen van een digitale rijbewijs aanvraag. Zo is het erg gemakkelijk en snel. Je kunt vanuit huis op je computer een rijbewijs aanvragen zonder dat je daarvoor naar de gemeente moet rijden. Bovendien beschik je wanneer de aanvraag voor 00:00 is gedaan al de volgende werkdag over het rijbewijs. Dat scheelt tijd en geld die je weer aan andere dingen kunt besteden. Tevens is het digitaal aanvragen veilig. Er wordt namelijk gewerkt met een kaartlezer, waarbij je eerst dient in te loggen bij DigiD. Als extra controle dien je een geldig legitimatiebewijs te scannen met de kaartlezer. Fraudegevoeligheid wordt op deze manier tot een minimum beperkt.
Wanneer wordt het ingevoerd?
Wanneer de pilot succesvol verloopt, kan er door het kabinet besloten worden om de digitale aanvraag van rijbewijzen op landelijk niveau in te voeren. Indien dat gebeurd, moet het ook mogelijk worden om andere aanvragen van het rijbewijs te doen. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van diefstal of het voor het eerst aanvragen van een rijbewijs. Eerst wordt het voorstel voorgelegd bij de Eerste en Tweede Kamer, waarna het voor advies zijn weg vervolgd naar de Raad van State. Wanneer blijkt dat er geen of nauwelijks bezwaren aan het voorstel zitten, kan het versneld worden ingevoerd.
Bron: www.ttm.nl en www.nvvb.nl
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.