Wanneer moet je een APK keuren?

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
9 nov , 2021,
Editor

No Comments

Je APK laten keuren. We zijn ons er allemaal bewust van dat dat iets wat we moeten doen, maar we denken er het liefst zo min mogelijk over na. Dat snappen wij. Daarom hebben wij hier alle essentiële zaken op een rijtje gezet. Vragen zoals: ‘APK keuring – wanneer moet dat?’ worden hier beantwoord. Zullen we er maar gewoon meteen induiken?

APK keuring: de basics

APK staat voor Algemene Periodieke Keuring en is niet alleen in Nederland maar in heel Europa verplicht om eens per jaar bij een zogenaamde keurmeester te laten doen. De meeste garages hebben een keurmeester, en anders kan je eigen garage je in ieder geval vertellen waar je wel zijn moet als het niet bij hen is. Tijdens de meting wordt er ontzettend veel van je auto bekeken. De drie belangrijkste delen zijn:

-Verkeersveiligheid. Denk hierbij onder andere aan je remmen, schokdemper en de staat van je banden.

-Mileu. Je auto hoeft (nog) niet CO2-neutraal te zijn of zoiets, maar er wordt wel gecontroleerd of belangrijke onderdelen als de roetfilter en katalysator het naar behoren doen.

-Registratie. Dit zijn bijvoorbeeld de kilometerstand, het voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.

Er wordt op nog veel meer gecontroleerd, maar we zullen de details achterwege laten. Mocht je nou wel helemaal in de details willen duiken zodat je goed voorbereid naar de APK keuring – wanneer dat ook is, controleer dan vooral hier nog even de website van de Rijksoverheid.

De hamvraag: APK keuring – wanneer?

Er zijn een aantal verschillende antwoorden op deze vraag. Er zitten nogal een aantal haken en ogen aan. Mocht u bijvoorbeeld een auto hebben die op diesel of LPG moet u de APK voor het eerst laten keuren als de auto drie jaar oud. Daarna is het noodzakelijk dat u elk jaar uw apk laat keuren.

Voor de meeste auto’s geldt echter het volgende (na 2005 en een auto die op bezine of elektriciteit rijdt): de eerste APK keuring moet gebeuren wanneer de auto vier jaar oud is. De eerstvolgende afspraak is wanneer de auto vier jaar oud. Daarop volgende 6 en 8 jaar. Elk jaar daarna moet de auto ook APK gecontroleerd worden.

Mocht u tot slot een oude auto bezitten of kopen (30 jaar of ouder) dan moet de APK één keer in de twee jaar plaatsvinden. Heeft u tot slot een auto van vóór 1960, dan hoeft de auto niet meer naar de APK keuring. Wie dus geen zin heeft in een keer in de zoveel tijd een APK keuring, is dus het beste af om een auto te kopen uit de tijd van Willem Drees kopen.

car servicing

Let op: steekproef

Het kan zijn dat je auto tijdens een APK keuring wanneer eruit wordt gehaald voor een steekproef door de RDW. De RDW staat voor Rijksdienst voor Wegverkeer (hoewel dat overigens niet meer de officiële naam is) en controleert of de keurmeester zijn of haar werk wel juist heeft gedaan. Zij zijn binnen 90 op locatie en controleren dan jouw auto. Je mag deze steekproef niet weigeren – doe je dat wel, dan wordt je APK keuring weer ingetrokken. Het is je dus aanbevolen om gewoon even te blijven wachten tot de RDW geweest is.

Wat kost een APK?

Wanneer je je auto APK laat keuren moet je je hiervoor betalen. De meeste garages nemen de APK keuring mee in de onderhoudsbuurt van de auto – zo hoef je niet nog apart te komen voor de keuring. Mocht je dat echter wel willen, ben je gemiddeld zo’n €40,- kwijt. Het verschilt echter vrij sterk van garage tot garage, dus bekijk vooral online wat de prijs voor een APK keuring is wanneer je gaat bij jouw garage.

APK keuring bij verkoop auto

Wanneer je je auto wilt verkopen, kan het zijn dat de verkoper eerst wilt dat je nog een APK keuring doet om er zeker van te zijn dat hij of zijn geen troep koopt. Voor meer informatie over de verkoop van je auto en wat daar nog meer zoal bij komt kijken, hebben wij het volgende artikel geschreven – lees dat vooral als je op het punt staat je auto te verkopen of anderzijds overweegt dat te doen.  

Hét probleemkind bij de APK keuring: de banden

Mocht je je nou afvragen welke problemen het vaakst voorkomen bij de APK keuring, dan hebben wij hier de feitjes voor je:

Veruit de meeste garages geven aan dat als er een boosdoener is bij de APK keuring, het dan de banden zijn. Meestal gaat het over slijtage. Een band gaat namelijk tussen de 30.000 en 100.000 km mee (afhankelijk van hoe voorzichtig je rijdt) – een gemiddelde van 65.000 km, dus. Als je hierbij bedenkt dat de gemiddelde Nederlander ongeveer 13.000 km per jaar rijdt, kunnen we dus al gauw concluderen dat je banden op zijn langst maar 5 jaar meegaan. Dit is echter niet het enige probleem waar banden te maken mee kunnen hebben.

Een andere veelvoorkomende schade aan een autoband is namelijk schade aan de binnenkant van de zijwanden van de band. Als hier scheuren ontstaan komt een auto ook meestal niet door de APK en moeten de banden vervangen worden. Deze schade ontstaat voornamelijk bij andere banden, omdat het rubber dan wat minder flexibel wordt. Als het wat minder flexibel is, buigt het wat minder makkelijk mee met het wegdek, wat dus fikse schade op kan leveren.

Om het af te sluiten is het tot slot ook nog verplicht dat de minimale profieldiepte van je band 1,6mm is. Als dit minder is, betekent ook dat dat je niet door de keuring komt.

Advies van ons

Het probleem is echter niet helemaal zonder oplossingen: het goed in de gaten houden van je bandenspanning is van essentieel belang als je deze schade wilt voorkomen. Het is sowieso al belangrijk voor je grip op de weg, maar dit is dus nóg een goede reden om het in de gaten te houden.

In het algemeen zouden we u überhaupt met klem aanrijden je meer bezig te houden met je bandenspanning. Volgens de ANWB rijdt maar liefst 60%(!) met de verkeerde bandenspanning. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Doe ons – en jezelf – daarom een plezier en check vandaag of morgen nog even je eigen bandenspanning. Het kan je later in het jaar immers veel geld besparen.

Nog meer kopzorgen: de remmen

Ook de remmen willen veelal problemen veroorzaken bij de APK keuring. Dit komt doordat er namelijk veel onderdelen van de remmen zijn die eventuele problemen kunnen veroorzaken. Het houdt namelijk ook allemaal met elkaar in verband. Een goed voorbeeld hiervan zijn de remblokken: op het moment dat je remt, komen de remblokken onder spanning te staan. Hoe harder je remt, hoe meer spanning. Door deze remming schuurt er telkens een piepklein laagje van de remblokken af. Slijten ze te ver af, dan zijn ze niet meer bruikbaar, wat gevaarlijke situaties op de weg kan opleveren.

de remmen
De remmen (source: ANWB)

Gevolgen van remblokschade

Als je remblokken dus inderdaad deze schade hebben opgelopen, dan is de ellende daar niet mee afgenomen. De onderdelen die namelijk in verbinding staan met de remblokken, zoals de zogenaamde remschoenen zullen hierdoor ook beschadig door de frictie van metaal op metaal. Niet alleen is de remblokschade an sich dus al erg vervelend, maar kan het ook nog erg vervelende neveneffecten hebben op de rest van je auto.

Hoe diagnosticeer je beschadigde remblokken bij jezelf?

Wij kunnen ons voorstellen dat je eerder wilt weten dat je remblokken beschadigd zijn dan APK keuring wanneer dat is. Daarom hebben we nog een belangrijke tip: luister naar en voel goed aan je auto! Je auto klinkt namelijk anders bij het remmen als er sprake is van metaal op metaal. Luister daarom goed of je auto geleidelijk of juist heel snel van geluid veranderd. Een andere tip: je auto schudt wat meer als je aan het remmen bent wanneer je remblokken beschadigd zijn. Het is daarom je aan te raden dat op het moment dat je voelt dat je auto schudt, je zo snel mogelijk naar de garage gaat en niet wacht tot de APK keuring wanneer. Je remblokken vervangen kost natuurlijk wel wat, maar je hele auto vervangen kost je op de lange termijn veel meer.

Conclusie van APK keuring wanneer

We hopen je zo meer dan voldoende te hebben bijgepraat over de APK keuring – wanneer dat moet, wat er mis is en andere veelbesproken vragen en problemen. Mocht je nog meer vragen hebben, laat dat ons dan vooral weten. Ook willen we je aanraden de website van de ANWB nog eens te bekijken als je nog vragen hebt. Daar vindt je nog meer informatie.

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

Leave A Comment