Motor kenteken: wat is het?

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
11 dec , 2021,
Editor
No Comments

Elke motorrijder heeft er een: een motor kenteken. Het is strikt noodzakelijk om er een te hebben – zonder mag je namelijk simpelweg

Wat is een motor kenteken precies?

De motorkentekenplaat is een plastic plaat die je op de achterkant van je motor moet plaatsen. Ook is het bestemd voor voertuigen met drie wielen. Let op: bromfietsen mogen de weg *niet* op met een motor kenteken. Onze goede vrienden van het RDW (RijksDienst voor Wegverkeer) hebben hier uiteraard uitgebreid overgeschreven, dus mochten wij onverhoopt toch onhelder zijn geweest dan kan je altijd hun website nog gebruiken als een soort naslagwerk.

Een Nederlands motorkenteken

Wat is er te zien op een motor kenteken?

Kort geschiedenislesje met ons: sinds 1951 is het motor kenteken gestandaardiseerd. Dat betekent dat elke code bestaat uit een cijfer-lettercombinatie bestaande uit 3 gedeeltes en 6 tekens. Zo was de eerste XX-99-99* en is de huidige serie 999-XX-9*

Verder is een motor kenteken altijd geel met zwarte letters. In de linkerbovenhoek is er ook een vlag van de Europese Unie te zien en daarbij de landscode (in ons geval dus: NL). De kleuren zijn anders, maar het principe is in hetzelfde in elk land dat lid is van de Europese Unie.

Het motor kenteken is 210 milimeter breed en 143 miliimeter lang.

*X is in dit geval een letter en 9 een cijfer.

Vroeger, tussen 1906 en 1951 kon je zelfs aan de nummerplaat zien waar een bestuurder vandaan kwam. Er stond nameijk vooraan een letter die correspondeerde met de provincie waar iemand vandaan kwam. Zo stond de D voor Drenthe en de N voor Noord-Brabant. Echter matchte niet alle provincies mooi met hun letter. Zo was Zeeland bijvoorbeeld K en Gelderland M… Niet helemaal perfect dus. Er was ook een r voor ‘buitenlanders in Nederland en Nederlanders in het buitenland’ en tot slot de X voor eXport.

Een ouderwets motorkenteken

Hoe doe ik een kentekenmotorcheck?

Wat een goede vraag (we hebben hem zelf verzonnen, dus het is te hopen dat de vragen een beetje goed zijn, maar dat terzijde)! Een kentekenmotorcheck is erg belangrijk. Je kan immers wel een ‘echte’ motorcheck laten doen, maar dat is vaak een dure ondernemen. Plus, je moet er helemaal mee naar een garage en we weten allemaal hoe tijdrovend dat is. Daarom is een online kentekenmotorcheck ideaal. Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar 90% van wat je wilt weten met een fysieke check kan je ook online terugvinden.

Zo kan je bijvoorbeeld met online kentekencheck de voertuiggegevens opvragen evenals het schadeverleden. Ook kan je het aantal eigenaren natrekken – dit betreft uiteraard niet de specifieke eigenaren, maar eerder een getal. Zaken als de tellerstand controleren, de geldigheid van het kentekencheck, de APK vervaldatum en de dagwaarde opvragen kan allemaal met een online kentekencheck.

Goed plan, toch? Laten wij nou toevallig een online kentekencheck hebben. Is het zo gepiept! Bij ons kan je gewoon kwaliteitswerk verwachten, dus je weet ook zeker dat je goed zit.

Voordeel van een kentekencheck

Het schadeverleden van een motor is namelijk geen overbodige luxe om te weten. Wist je dat maar liefst 45% van de auto’s een schadeverleden heeft? Als dat voor motoren zelfs maar de helft is – hoewel jij en ik allebei weten dat het meer is – is het nog steeds een dusdanig hoog percentage dat het de moeite waard is om regelmatig te checken. Het zou natuurlijk zonde zijn om een (zo denk je) gloednieuwe motor te kopen en dat dan bij de eerstvolgende APK-keuring blijkt dat er van alles en nog wat mee mis is.

Met andere woorden: voorkom deze ellende en help jezelf door voordat je een motor koopt even snel een kentekencheck te doen.

Hoe kom je aan een motor kenteken?

Datis een vrij simpel proces. Op het moment dat je namelijk een nieuwe motor koopt, moet je een aantal papieren eerst in orde maken. Denk hierbij aan een overschrijfformulier en dat soort zaken. Op het moment dat dat gedaan wordt bij de dealer, maak je ook meteen de formulieren in orde voor het kenteken, dat gaat in één moeite door.

En het overschrijven?

Dat is een andere koek. Als je een tweedehands motor koopt, dan moet het kenteken op uw eigen naam laten overschrijven. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden:

  • Minimaal 18 jaar oud
  • Woont in Nederland
  • Het kentekenbewijs (van de vorige eigenaar) is compleet*

*Meer weten over hoe een compleet kentekenbewijs eruit ziet? Check dan vooral onze pagina die gaat over het kentekenbewijs. Hier leer je alles over het kentekenbewijs wat je maar wilde weten (en nog veel, veel meer!)

Waarom hebben we een motor kenteken?

Een motor kenteken is vooral voor identificatie naar anderen toe. Hij zit op de achterkant van je motor en door deze simpele code kunnen autoriteiten, zoals de politie, gemakkelijk checken of jouw motor ook echt van jou is of dat je… Per ongeluk op de verkeerde bent gestapt bij het vertrekken van werk.

Het is verder gewoon verplicht om een kentekenplaat op jouw motor te hebben, dus ook al ben je het niet eens met het verplicht moeten laten zien van een kentekenplaat op jouw motor is dat, vrezen we, helaas pindakaas.

Waarom zijn kentekens eigenlijk geel?

Het gaat met name om de veiligheid. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de best leesbare combinatie in de avond namelijk zwarte letters is met een gele achtergrond. In 1975 begon de Nederlandse overheid voor het eerst met het uitgeven op vrijwilligersbasis. Nederlanders, die zoals jij en ik weten, dol zijn op gratis dingen, namen massaal dat nieuwe kenteken over en toen heeft de overheid uiteindelijk besloot om per 1 januair 1978 alle kentekens deze kleur te geven.

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

Leave A Comment