Enorme toename veiligheid inzittenden dankzij 20 jaar crashtesten

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
7 Feb , 2017,
Editor
, , , , , , , ,
one comments

Last Updated on

(Last Updated On: 7th February 2017)

PTestpop crashtestrecies 20 jaar geleden, in het jaar 1997, heeft de eerste onafhankelijke crashtest plaatsgevonden. Het was testorganisatie Euro NCAP die hiermee begon en niet geheel onverdienstelijk. De afgelopen 20 jaar heeft deze organisatie ruim 1800 auto’s aan een crashtest onderworpen. Wat volgens de organisatie heeft geleid tot inzichten en verbeteringen die ervoor hebben gezorgd dat er de afgelopen 20 jaar ruim 78.000 mensenlevens zijn gered.  

Impact crashtest enorm

Wie dacht dat de impact van de crash tijdens de test groot was zal nog meer versteld staan van de impact van de crashtest op het verbeteren van de voertuigveiligheid. Want wat bleek gedurende de afgelopen jaren? Enorm veel auto’s waren onvoldoende veilig bij een verkeersongeval. Sterker nog, deze auto’s bleken levensgevaarlijk te zijn bij een verkeersongeval. Daar waar je in de ene auto met een beetje spierpijn en een paar schrammen uit kon stappen zou je het bij de andere auto waarschijnlijk niet overleven. Gelukkig zijn deze extreme verschillen er dankzij de crashtest uitgefilterd en is de veiligheid voor inzittenden mede door innovaties als airbags, ABS en betere kreukelzones sterk verbeterd.

Ronde auto’s veiliger voor mede-verkeersdeelnemers

De ronde vorm van auto’s zorgt voor meer veiligheid in het verkeer. Dit komt omdat hoekige auto’s, zoals ze vroeger vooral werden gemaakt, meer impact hebben op andere voertuigen en weggebruikers. Dit komt omdat op ronde vlakken de energie wordt verdeeld en bij een vierkante auto wordt deze energie/impact veel meer geconcentreerd. De ronde moderne look van auto’s heeft er dus voor gezorgd dat we allemaal veiliger zijn. De nieuwe lijnen van auto’s zijn dus niet alleen mooi, maar ook functioneel.   

Crashtest 20 jaar terug en tegenwoordig vergeleken

Testorganisatie Euro NCAP publiceerde onlangs een interessante video waarbij twee auto’s, een van bouwjaar 1997 en de andere van bouwjaar 2017, met een snelheid van 65 kilometer per uur tegen een muur aan crashen. De verschillen zijn enorm! Het verschil is groot, dat komt echter ook omdat de Rover 100 uit 1997 toen ook al de laagste beoordeling had (1 ster / van de 5) ten opzichte van de maximaal scorende Honda Jazz bouwjaar 2017, met een maximale 5 sterren score.

 

Bijna alle auto’s worden tegenwoordig getest

Inmiddels worden 9 op de 10 auto’s die op de markt komen onderworpen aan deze onafhankelijke crashtest. Eigenlijk kom je er als betrouwbaar automerk niet meer onderuit om je auto te laten testen. Want als de auto goed is, dan is het een meerwaarde voor je merk / model.

Autoschade bij crash in de jaren anders geworden

Daar waar een auto vroeger helemaal in de kreukels ging en vaak eenvoudig uit de kreukels te trekken was, is dit tegenwoordig minder en lastiger. De auto kreukelt minder en de kreukels zijn veel stugger. Tevens zijn de herstelkosten van een schadeauto tegenwoordig hoger omdat airbags en andere technologieën moeten worden hersteld. Dit brengt ook risico mee voor mensen die een ex schadeauto kopen. Want omdat de kosten voor herstel hoog zijn wordt er tegenwoordig behoorlijk mee gefraudeerd. Zo worden airbags niet vervangen, maar plakken ze de afdekdelen dicht en branden ze de zekering van het meldingslampje in het dashboard dicht zodat de auto niet aangeeft dat de airbags defect zijn. Hoewel de auto’s aan de ene kant veiliger worden, blijkt het anderzijds ook kansen voor oplichters te bieden. De waarde van een auto met ernstige schade wordt namelijk vastgesteld op basis van dagwaarde minus herstelkosten en een klein beetje marge.

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

1 Comment

Leave A Comment